Ugye, végigcsináltad a #2. lépést?
Akkor most legalább 9 kulcstényeződ van a stratégiai táblád vízszintes tengelyén, és erre épülve - remélem! - ott ékeskedik a 3 értékgörbe is.
Ez a diagram még mindig csak a jelent mutatja, de már nem sokáig!
Most lépsz egyet a jövőd felé, mert elkezded működtetni az Értékinnovációt, bevetve a kék óceán stratégia megvalósítását támogató 4 akció - keretet.
Az értékinnováció a kék óceán stratégia alapköve. Egy eltérő stratégiai logika, ami szakít a hagyományos, megcsontosodott vörös óceánbeli logikával. Eszerint választani kell a differenciálás és az alacsony költség között. Eszerint a logika szerint egy vállalkozás vagy vevői értéket növel, ami nagyobb költséggel jár, vagy költséget csökkent, de akkor ez szerényebb kínálatot eredményez.
Az értékinnováció felrúgja ezt! Egyidejűleg differenciál (vevői értéket növel) ÉS költséget csökkent!
A 4 akció keret egy gondolkodásmód, amelyet használva megkérdőjelezhetsz mindent az iparágban. Minden kulcstényezőre megvizsgálva a Megszüntetni, Csökkenteni, Növelni vagy Létrehozni akciókat.
Indítsd el velük az új piaci tered megteremtését!
Kezdd a MEGSZÜNTETNI-vel!
Vedd sorba a saját értékgörbéd minden egyes kulcstényezőjét, és tételezd föl, hogy megszünteted azt! (Ha ez olyan kulcstényező mint pl. az "Ár", vagy a "Minőség", akkor arra nyilván nincs értelme megvizsgálnod, de a többire igen.)
Rendszer szinten gondolkodva vedd végig, hogy milyen hatással lenne ez az akció
- a vevői értékre,
- a vállalkozásod költségeire.
A megszüntetni-nél elsősorban azok a kulcstényezők jöhetnek majd szóba, amelyek sokkal inkább költség oldalról érzékenyek, mint amennyire hatnak a vevői értékre.
TIPP!
Készíts egy összevetést (pl. Adenauer keresztet) arról, hogy mi szól a "Megszüntetni" ellen, és mi mellette. Elemezd ezt, és azután annak az eredménye alapján dönts!
Ha úgy döntesz, hogy megszünteted az adott kulcstényezőt, akkor az értékgörbén az értékét vidd le 0-ra!
Folytasd a CSÖKKENTENI-vel!
Az előzővel megegyező módon vidd végig kulcstényezőként a vizsgálatot és a döntési folyamatot. Itt már csak azokat a kulcstényezőket kell vizsgálnod, amik megmaradtak a "Megszüntetni" akcióid után.
Ezek finomhangolása érzékeny lépés, hiszen sokkal inkább a vevői értékre és hasznosságra hatnak, mint a költségekre.
Ezzel a két akcióval az értékinnovációt beindítottad, amit a #4. Áttörés az értékinnovációban c. részben a "Növelni" és "Létrehozni" izgalmas akciókkal fogsz majd folytatni.