A vörös óceán nem más, mint az az iparági piactér aminek a levében főve (képzavar!) bőszen versenyzel. A kék óceán pedig az, amit ezen kívül megteremtesz. A kék óceán a verseny nélküli piaci tér. A Kék óceán stratégia pedig az a módszertan, amivel eljutsz oda.
A Stratégiai tábla (valójában egy x,y tengellyel ellátott koordináta rendszer) a Kék óceán stratégia 2 in 1 eszköze: diagnosztikai módszer és cselekvési keret is egyszerre. Ha elkészíted, akkor
- a vörös óceánod mély megismerését segíti, és megmutatja az (akár így, akár úgy) megérdemelt helyedet benne. Átvilágítod és rögzíted vele a piacod jelen állapotát (diagnózis), és
- ha innen indulva kék óceánt akarsz teremteni, akkor pedig célzatos lépéssorozat a "mit, merre és hogyan tovább"-hoz (cselekvési keret).
A vállalkozásod stratégiai táblájának elkészítése akár több hétig eltartó agyturbóztató folyamat is lehet. Attól függ, hogy mennyi elkülönített fejlesztési időt szánsz rá... :)
Szóval, ne morogj-pufogj, hogy "Na, erre nincs időm", hanem különíts el rá fejlesztési időt!
Vágj bele, készítsd el a vörös óceánod látleletét!
Ha őszinte vagy magadhoz, akkor a - neked akár tetsző, akár nem tetsző - valóságot ábrázolod majd a stratégiai táblával. Ez feketén-fehéren megmutatja a jelenlegi játékteredet, benne a vállalkozásod helyét és szerepét, és annak korlátait a vörös óceánban.
De csakis ennek van értelme, ha kékóceánosítani akarsz!
Nézzük, hogyan fogj hozzá a stratégiai tábla elkészítéséhez!
1. Mint írtam fentebb, ez egy x, y tengellyel ellátott koordináta rendszer. Ennek a vízszintes (x) tengelyén szerepelnek az ún. kulcstényezők. Ezek versenytényezők, amelyekben a piacon verseny folyik. Ezek azok a területek, amelyekbe a vállalkozások pénzt, időt, tudást fektetnek be.
Vidd föl most indulásként az alábbi 6 kulcstényezőt
- árszint
- minőség
- ügyfélkapcsolat
- marketing
- elérhetőség
- arculat
Biztosan nem ez lesz a kulcstényezők végleges száma (sőt még a nevük is változhat), de (bele)kóstolónak ez elegendő számú; ennyi is elég melós bogarászást jelent majd neked.
2. Varázsolj egy (excel) táblázatot, aminek 6 oszlopát a fenti kulcstényezőkkel címkézed föl, a sorait pedig a piacod szereplőinek, a versenytársaidnak a nevével. Csoportosítsd a piacod szereplőit úgy, hogy az első 3-5 sorban legyenek az iparágad meghatározó, domináns piaci szereplői (csoportnév: Dominánsak), a következő 5-10-ben pedig a kisebb piaci konkurenseid (csoportnév: Kis-konkurensek).
A függőleges tengelyt skálázd be 1-10-ig, és ezután kezdd el "bogarászást"!
Mint írtam fentebb, ez a "bogarászás" akár több napig, vagy hétig tartó folyamat is lehet. Miért? Azért, mert ugyan neked van egy képed a piaci szereplőkről, vannak adataid, van információd róluk, de nagy eséllyel nem a 6 kulcstényező alapján. Ezért ez a kép biztosan nem teljes.
Nézz mélyebben utána, azután értékeld a sorokban szereplő vállalkozások teljesítményét, kínálati szintjét 1-10-ig, mind a 6 kulcstényező szerint, majd a két csoportban (Dominánsak és Kis-konkurensek) kulcstényezőként átlagold az értékeket.
3. Ábrázold egy (1 db) stratégiai táblában mindkét csoport átlagát külön, majd kösd össze a pontokat. Mindkét csoportnak így lesz egy-egy értékgörbéje.
4. Most jön a Te vállalkozásod! Kegyetlenül őszintén értékeld azt ugyanebben a táblában, hogyan muzsikálsz te a 6 kulcstényezőben! Rajzolj egy külön értékgörbét a céged teljesítményéről!
Ha ezzel megvagy, akkor - akár tetszik amit látsz, akár nem -, nyugodjál le! Ez még csak a kezdet.
A sorozat következő, #2. Látlelet a stratégiai tábla mélyén c. részében megismered azt, hogyan találj még legalább 3 új területen kulcstényezőket, és mit kezdj velük, ... meg persze magaddal.