"Vagy találunk ott egy utat, vagy építünk egyet!" - mondta állítólag Hannibál, mikor történelmi hadjáratára indult az Alpok zord hegyein át. Hannibál igazi hadvezér (sztratégosz) volt. (A stratégia elnevezés ebből a szóbol ered). Mint tudjuk, Hannibál átkelése sikeresen zajlott le, a stratégiája jó stratégia volt.
A jó stratégia ugyanis nem kőbe vésett szabályok és kötelezően végrehajtandó utasítások gyűjteménye.
A jó stratégia
- az elkerülhetetlen változás szükségességét igazoló érvek rendszere,
- ami elkötelezett cselekvésre motivál,
- ami teret ad a kreativitásnak és a felelősségvállalásnak,
- és ehhez megfelelő eszközöket is biztosít.
A jó stratégia sokkal inkább élmény- és tapasztalatszerzés, mint egy elméleti koncepció.
Az a stratégia, ami nem vezet döntéshozatalhoz, az rossz stratégia.
A W. Chan Kim és Renée Mauborgne által kidolgozott Kék óceán stratégia jó stratégia. A Kékóceánosítás pedig az ennek a jó stratégiának a működésbe vitele, a teljes folyamatnak egy vállalkozásban történő megvalósítása.
A Kékóceánosítás a vállalkozásod jövőjének prototípusosítása.
Hogyan tudod megteremteni ezt a jövőt?
Hát úgy biztosan nem, hogy beülsz egy időgépbe, és egy szempillantás alatt már ott is vagy! De úgy biztosan igen, hogy beleállsz a Kékóceánosító munka-idő-gépbe, és néhány hónap hét alatt elkészíted a vállalkozásod jövőjének prototípusát.
Íme, a kulcselemek, amelyekre a vállalkozásod jövőjének prototípusa épül:
A stratégiád markánsan eltérése a versenytársaidétól. Ez megmutatja, milyen kulcsterületeken különbözteted meg magad a versenytársaidtól.
A stratégiádnak fókuszpontja, ami jelzi, hogy melyek azok a kulcsterületek, amelyekre koncentrálva vásárlói értéket tudsz növelni.
A verseny nélküli piac megteremtésének 6 útja.
A vásárlói hasznosság térképe, amivel igazolod, hogy a stratégiád alkalmas a kék óceánod megteremtésére.
Vajon kockázatos-e a kék óceán megteremtése?
Többen kérdezték már tőlem az elmúlt néhány hónapban, hogy mi történik akkor, ha kiderül, hogy nem teremthető meg a kék óceán?
![]() |
Válaszolhatnám nagyon nyeglén erre azt, hogy egy vállalkozásban "kockázat nélkül nincs rizikó".
|
De van ennél hosszabb és komolyabb válaszom is, hiszen a 15 éves kutatás alapján kidolgozott Kék óceán stratégiában magában ott a válasz!
A Kék óceán stratégia ugyanis egyszerre szól a lehetőségek maximalizálásáról, és a megvalósítás kockázatainak minimalizálásáról. Ráadásul ehhez módszereket és eszközöket is ad a kezedbe.
A teljes körű választ egy későbbi posztban olvashatod majd, most álljon itt csak egyetlen fontos érv a Kékóceánosítás mellett:
A kékóceánosítással brutális versenyelőnyre teszel szert a vörös óceánodban! Épp a vörös óceánodról megszerzett tudásod azonnali bevetése és felhasználása adja a versenyelőnyödet.
Íme, csak két példa, hogy miképp szerzel ebből versenyelőnyt?
1. Azon kevesek közé fogsz tartozni (vagy az egyetlen ilyen leszel), akik teljes mélységben
- átlátják az iparágad lényeges működési folyamatait,
- ismerik a versenytársaik erősségeit, de főleg a gyengeségeiket,
- tudják, hogy a versenytársaid mibe fektetnek be, hova koncentrálják az erőforrásaikat.
2. A jelenlegi vörös óceáni versenyben maradva
- gyökeresen új nézőponttal fogsz tudni működni - az értékinnováció logikája,
- drasztikusan csökkented a vállalkozásod költségeit - megszüntetni, csökkenteni akciók,
- csúcsra tudod vinni a vevői elégedettséget - vásárlói érték növelés,
- eddig ismeretlen, új piac elérésének lehetőségét teremted meg - létrehozni akció
Szerezd meg a tudást és csökkentsd tovább a megvalósítás kockázatát!
Kékóceánosíts!
Készítsd el a vállalkozásod jövőjének prototípusát!
Miért lesz ez jó Neked? Mert másolni tudod. Egy új vállalkozásod felépítését már erre a prototípusra alapozhatod.